Press enter to see results or esc to cancel.

Vad är inbound marketing?

Om du är ytterst ansvarig för sälj och marknadsföring på ditt företag, som t.ex. marknadschef eller säljchef så har du säkert hört talas om inbound marketing. Nu när internet är tillgängligt överallt och för alla människor som har en smartphone har sättet vi handlar på förändrats.

 

Sättet vi köper på har förändrats

Idag gör vi research online innan vi köper något. Podcasts och streaming-tjänster som Netflix har gjort att klassisk annonsering inte fungerar längre. Vi spolar förbi reklam när vi lyssnar på podcasts. Vi konsumerar innehåll som inte innehåller annonser, så vi slipper bli avbrutna mitt i filmen eller serien vi kollar på.

Kalla samtal fungerar fortfarande, men om du någon gång jobbat som telefonsäljare vet du hur tufft det är att köra “the numbers game” och ringa massvis av människor som inte vill snacka med dig.

Ännu en anledning till att cold-calling är ett dålig sätt att få nya kunder på är att du startar en relation på fel sätt. Du avbryter din potentiella kund när hen håller på med någonting annat. Det första intrycket blir negativt och du hamnar i “underläge” eftersom du söker upp kunden istället för tvärtom.

Tänk dig själv, hur skulle du reagera just nu om du blev avbruten av ett telefonsamtal från en främling som försökte sälja något till dig? 😡

 

Inbound Marketing är det nya sättet att sälja

Eftersom sättet vi handlar på har förändrats, så måste sättet vi marknadsför och säljer på också förändras. Det är här inbound marketing kommer in, det är ett nytt sätt att sälja som anpassar sig efter hur vi människor går tillväga när vi ska köpa en produkt eller tjänst som löser våra problem.

I stället för att köpa e-postlistor, förlita dig på kalla samtal och enbart investera i annonsering för att driva efterfrågan, skapar du kvalitetsinnehåll som utbildar och glädjer din målgrupp. Detta driver kvalificerade leads till ditt företag och håller dem intresserade av ditt varumärke och produkt tills de är redo att handla.

 

Generera trafik till ditt företags hemsida

Det finns en mängd olika saker som ditt företag kan göra för att driva trafik till er hemsida. Inom Inbound Marketing är några av de viktigaste aktiviteterna du kan genomföra för att locka rätt kunder att producera bra innehåll (t.ex. skriva bloggposter och spela in videos), sökmotoroptimera hemsidan (SEO) och vara aktiv på sociala medier.

Ditt företags innehåll bör vara anpassat till en idealkundsprofil och fokusera på de problemställningar som din idealkund researchar innan de köper det som du erbjuder. Om ditt innehåll är bra och hjälpsamt för din idealkund, kommer ditt företags hemsida att dyka upp i sök och trafiken kommer att öka.

 

Generera leads från ditt företags hemsida

När du väl lyckats med att framgångsrikt driva trafik till din hemsida, är nästa steg att skilja “vanliga besökare” från de med ett genuint intresse av det som du erbjuder. Några sätt att generera dessa leads är att implementera CTAs (call-to-actions) som är knappar eller banners som uppmanar besökare att klicka sig vidare till en landningssida.

Det kan t.ex vara att “Få tillgång på en PDF som visar hur du löser det problemet du kom hit för att lösa”. På landningssidan fyller besökare i sina uppgifter i ett formulär för att få tillgång på din PDF och på så sätt bli ett lead.

 

Konvertera leads till kunder med lead-nurturing

När du har genererat leads, vill du naturligtvis sålla ut de som passar bäst för det som ditt företag erbjuder och sedan konvertera dem till betalande kunder. För att göra detta på ett tidseffektivt sätt bör du implementera ett system som automatiskt kan skicka ut hjälpsamma e-poster och gör något som kallas för “lead-nurturing”.

Lead-nurturing är när man utbildar och hjälper sina leads så att man bygger en djupare relation med dem. Detta är en viktig del av Inbound Marketing och kan med rätt verktyg automatiseras.

 

Ha full koll på hela kundresan med mätbar ROI

En viktig del av Inbound Marketing är att mäta alla aktiviteter och få svart-på-vitt vad som fungerar och inte. Till skillnad från annonsering i tidningar, radio och TV så har du med ett Inbound Marketing-system full översikt på hur många av dina besökare som blir leads. Du ser också hur många leads som blir kunder och vet exakt hur och varför de kom till ditt företag.

Du som säljchef, marknadschef eller VD får full koll på vad som fungerar och inte. Dina säljare känner sig mer motiverade när de får prata med personer som sökt upp ert företag, istället för att säljarna ska ringa kallt till personer som inte vill bli avbrutna.

Sättet vi köper på har förändrats och det måste sättet vi säljer på också göra. Inbound Marketing är det nya sättet.

Om du är ansvarig för sälj i ditt företag finns det inga ursäkter för att inte lära dig mer om hur Inbound Marketing fungerar.